Geschreven door Miranda Moolenaar

Zuid Afrika ………… Our best trip ever!!

14 december 2013......6.00 uur in de ochtend na een laat avondje gaat de wekker …… aarrggg … neeee …… jaaaaa, we gaan naar Zuid Afrika!!! Sam en Joseph, 2 van ESSPIN’s drivers brengen ons naar Lagos vliegveld, 5 uur rijden bij ons vandaan. Na allerlei waarschuwingen (druk, evenementen bij Redeemed Church, vakantiedrukte etc) zijn we toch maar om 7.00 uur vertrokken, de vlucht is immers om 22.00 uur. Om 13.00 uur waren we op het vliegveld dus ja ……. 9 uur wachten op het vliegveld. Gelukkig hebben ze tegenwoordig 1 restaurantje waar we wat hebben gegeten en gedronken ….. nog 8 uur te gaan.

Na de nodige Nigeriaanse taferelen bij check-in (formuliertjes invullen, onlogische rijen proberen te begrijpen, mensen die “zij-instromen” accepteren etc.) om 22.00 uur de lucht in om na een rustige vlucht om 6.00 ( 1 uur tijdsverschil) te landen op Johannesburg Airport. Wat een verandering!!! Alles is schoon, alles staat aangegeven, de koffers zijn er binnen no-time en binnen 10 minuten zijn we bij de Rental Cars afdeling en stappen we in onze gehuurde Volkswagen Polo. Oh ja, niet vergeten dat ze hier links rijden.

Op maandag 16 december op weg naar Kruger Park. De rit gaat via de Schoemanskloof en Nelspruit (waar we nog een nieuwe lens hebben gekocht voor de camera….ja, al die dieren moeten er natuurlijk wel goed opstaan!) naar Witrivier. Het rijden is even wennen aan de linkerkant, vooral het schakelen is zeer vreemd, voelt heel onnatuurlijk. Maar onderweg vermaken we ons kostelijk met alle Afrikaanse benamingen van dorpen, rivieren en verkeersborden dus de rit gaat zeer snel. In Witrivier geslapen, vlakbij een van de ingangen van het Kruger Park. De volgende dag naar het Kruger Park (Numbi Gate). Helaas niet heel mooi weer maar wel droog. We worden ontvangen door een aardige ranger die ons alles uitlegt en een boekje meegeeft in het Afrikaans over alle dieren in het Park. Omdat we er maar 1 dag zijn raad hij ons ook een aantal routes aan. We gaan op pad…….als 2 padvinders zitten we op het puntje van onze stoelen en speuren de omgeving af……..elke keer als een andere auto stopt stoppen wij ook en kijken of we iets zien. Als eerste zien we wat springbokken, daarna een verdwaalde olifant en later ook een giraffe!! We kunnen ons geluk niet op!!! Wat we op dat moment niet wisten was dat het natuurlijk nog maar het begin was…….. Niet veel later komen we kuddes olifanten(met jongen), giraffes op de weg en zebra’s tegen, zien we 3 nijlpaarden in een watertje, steken er schildpadden over, everzwijnen in de bosjes en staan de springbokken naast onze auto. Een overvloed aan dieren dus! De zoektocht naar de leeuwen (op aanraden van andere bezoekers) is helaas niet gelukt. Samen maken we onderweg naar de uitgang de balans op! Zeer tevreden over alles wat we hebben gezien, maar het zou toch wel erg leuk zijn als we die neushoorns hadden gezien……. En dan kom je de bocht om en zie je twee reusachtige neushoornkonten naast elkaar staan!! Wat een geweldige dag.

Overnacht aan de krokodillenrivier, met uitzicht op het Kruger Park. De volgende dag terug richting Johannesburg. We overnachten halverwege in Boven Waterval in een B&B. De eigenaresse is Zuid Afrikaans maar getrouwd geweest met een Duister en heeft ook 3 jaar in Nederland gewoond.Erg grappig om van haar te horen hoe alles gaat. De volgende ochtend laat ze ons het dorp met zijn townships zien en ook de waterval. Deze is prachtig en ligt erg verscholen, die hadden we zelf nooit kunnen vinden. Ze vertelt over de ondersteuning die ze met wat andere mensen geeft aan de gemeenschap. Er zijn veel weeskinderen in het dorp die opgenomen worden in de andere gezinnen. Ze helpen met de officiële adoptie procedure zodat deze kinderen recht hebben op scholing, kledingtoelage en gezondheidszorg. Elke vrijdag verzorgen ze een maaltijd voor de kinderen in de township. We hadden hier best een nachtje langer willen blijven maar…….. de trein wacht niet, dus…..in de auto en naar Johannesburg. Auto weer ingeleverd en op weg naar het treinstation. Daar ook alles makkelijk gevonden en op tijd in de trein. We hebben een eigen privé coupe, met onze naam op de deur. We worden voorzien van een drankje, diner, ontbijt, drankje, lunch, drankje, hapje en nog een drankje. Prima verzorgt allemaal. ’s Avonds zijn er 2 bedden opgemaakt in de coupe en kunnen we lekker slapen. Het slapen was uiteraard wat onrustig maar de uitzichten……ohhhh, ahhhh, kijk daar, wat een bergen, kijk die vogel, ach wat een schattig dorpje, mooi he!! Wat een geweldige ervaring!!

Nachtje in Kaapstad en wakker worden met uitzicht op de Tafelberg.  De volgende ochtend naar Muizenberg, een kleine badplaats op 30 minuten rijden van Kaapstad. Stefan heeft een prachtig huisje gehuurd tegen de bergwand met uitzicht op zee, zelfs vanuit ons bed!!! Muizenberg is het surfers paradijs voor beginners dus dat is wat we zeker gaan proberen. We blijven hier een week, dus lekker relaxen (daar houd ik van!!) en van de prachtige omgeving genieten met af en toe wat actie, anders wordt Stefan rusteloos!

Op zondag 22 december meteen onze eerste golf surfles. We krijgen samen les en beginnen eerst op het strand met de goede positie en gaan dan de golven in. We pikken het allebei vrij goed op en varen algauw over wat kleine golfjes. Het peddelen tot achter de golven kost ons nog de meeste moeite. Vaak zijn we beide totaal uitgeput voor we aan het echte surfen beginnen haha!

Elke avond doen we een heerlijke BBQ (of braai zoals ze in Zuid Afrika zeggen) bij het huisje, heerlijk om gevarieerd te kunnen eten en wisselende groentes te eten. ’s Avonds maken we een wandelingetje langs het strand. Het koelt lekker af waardoor slapen heerlijk koel is.

Op maandag nemen we de trein voor 1 euro(!) pp naar Kaapstad. Daar lopen we wat rond en nemen de SightSeeing tourbus door de stad en de omgeving. Het is een prachtige stad met heel veel mooie badplaatsen in de omgeving, dure appartementen en veel “zien en gezien worden” aan de boulevards. Helaas is de Tafelberg gesloten door te heftige wind en zijn we te laat om de berg te voet te beklimmen.

Op dinsdag wagen we zelf de golven voor onze tweede surf ervaring. We hebben het er allebei een stuk zwaarder mee zo alleen en zonder begeleiding en aanwijzingen maar toch slagen we er weer in een aantal keer op de plank te staan. Het is een leuke nieuwe ervaring om samen in te oefenen!! In de middag gaan we onze tweede huurauto ophalen en maken een ritje vanuit Wijnberg via Constantia naar Houtbay waar we lunchen en wat winkeltjes bekijken. Op de terugweg rijden we via Noordhoek en Fishbay weer terug naar Muizenberg.

Op eerste kerstdag hadden we een boottochtje gepland vanuit Simon’s Town naar Cape Point maar helaas is alles gesloten met kerst. We besluiten om naar Cape Point te rijden en onderweg te stoppen bij Boulders Bay waar de pinguïns in het wild leven. Het is grappig om die beestjes van zo dichtbij te zien rondzwemmen en huppelen. Raar idee, dat we in de warmte naar pinguïns staan te kijken. Na de pinguïns zijn we naar het natuurreservaat van Cape Point gereden, prachtige rit langs de kust. Het laatste stukje naar Cape Point is een wandeling bergop. We hebben dus gestaan op het zuidelijkste puntje van Afrika!

Tweede kerstdag hebben we een beetje rondgereden door de townships van Kaapstad en daarna lekker gewinkeld in het grootste winkelcentrum van Zuid Afrika. Hier hadden ze op een binnenplaats een heel sneeuwparadijs voor kinderen. Grappig om te zien, al die kinderen in korte broekjes en t- shirts in de sneeuw. Er waren allerlei glijbanen met banden en een zandbak met sneeuw om torens te bouwen.

De hele ervaring geeft ons toch een goed beeld van waar een land naartoe kan gaan als de regering (voldoende) steun geeft. Er worden allerlei huisjes gebouwd van stenen(ter vervanging van de golfplaathuisjes) en de regering voorziet ook in zonnepanelen. Mensen krijgen daarna de mogelijkheid om hun huisje bv zelf uit te bereiden (hiervan zagen wij mooie voorbeelden in Boven Waterval). Waarschijnlijk zullen er nog veel problemen zijn die niet makkelijk op te lossen zijn, maar in onze ogen ziet het er allemaal niet zo slecht uit. Natuurlijk vergelijken wij het met Nigeria, wat een van de armste, meest corrupte en politiek onstabiele landen is, en misschien is alles dan al snel goed maar toch, we zagen ook best wel wat problemen maar op de een of andere manier leken die toch veel meer aangepakt te worden.

Op onze laatste dag hebben we lekker geluierd, beetje rustig aan gedaan, gezwommen in de zee (was zonder wetsuit toch erg koud hoor!) en s avonds weer lekker de BBQ aangestoken!

Op zaterdag zijn we op weg gegaan naar Beaufort West, dat was ongeveer 600 km rijden. Mooie rechte wegen en automobilisten die zich aan regels houden. We verbleven in een exclusieve en zeer luxe lodge, Lemoenfontein. Wat grappig was, tijdens de treinreis hadden we een tussenstop in Beaufort West, zodat we er dus al geweest waren. Helaas wisten we toen nog niet waar de lodge zou zijn, achteraf hadden we het vanuit de trein al kunnen zien liggen!

Tijdens ons verblijf in Lemoenfontein hebben we vooral genoten van de omgeving, we hebben wat wandelingen gemaakt en veel dieren gezien. Ook was er een heerlijk zwembad dus we hebben ook lekker geluierd!

Op 30 December hebben we een game drive door de Karoo gedaan. Samen met een ander gezin en gewapend met camera, fototoestel en safaripetten gingen we op weg. Onderweg stopte de Ranger meerdere malen om dieren aan te wijzen en uitleg te geven over een aantal dieren en hun gewoontes. We zagen, vele springbokken, elanden, zebra’s, 2 hele grote schildpadden, wildebeesten en giraffen. De rit  duurde zo’n 3 uur en we hadden het geluk terug te komen tijdens zonsondergang, wat natuurlijk ook prachtige uitzichten gaf.

Oudejaarsavond waren we samen, na het diner op de veranda zijn we even naar de kamer gegaan (de tv ontving BVN dus we konden wat Nederlandse programma’s bekijken). Toen we om 22.00 weer naar buiten gingen, was alles aarde donker…….geen mens meer te bekennen, alles stil. Stefan had gehoopt op een mooie vuurwerkshow maar helaas geen knal gehoord! Wel hebben we nog even kunnen skypen met Noa, Lauren, Danielle, Ineke en Frans. Het was kort maar erg leuk!!

Op nieuwsjaardag zijn we op weg gegaan naar Brandfort, een klein plaatsje in de buurt van Bloemfontein. Hier verbleven we 3 nachten in een bush lodge. We zaten letterlijk tussen de dieren, wat natuurlijk prachtig was. Ook hier konden we zelf de BBQ aansteken en hebben we een game drive gedaan. Hier hebben we ook een kudde buffalo’s gezien en leuke gesprekken met de ranger en zijn vrouw gehad over het leven in Zuid Afrika en ons leven in Nigeria. Zij vertelde ons ook over de invloed van de Nigerianen in Zuid Afrika, wat helaas niet erg positief is. Ze ondersteunen veel in drugshandel wat een groot probleem is in de townships in Zuid Afrika.

Ook hebben we Bloemfontein bezocht en nogmaals genoten van alle “normale” winkels die ze daar hebben.

Op 4 januari zijn we terug naar Johannesburg gereden om zondag 5 januari weer naar Lagos te vliegen. We hadden graag meteen door naar Ilorin gereisd, maar daar was het helaas te laat voor. We hebben dus 1 nachtje in Lagos geslapen en zijn maandagochtend naar Ilorin gegaan. De terugreis verliep goed al was de confrontatie met het arme Nigeria toch wel weer even wennen.

Het was een reis om nooit te vergeten, met prachtige ervaringen en momenten. Zeer zeker een land om nog eens terug te gaan en ik raad iedereen aan om de kans de grijpen mocht de mogelijkheid zich voordoen er eens heen te gaan!!!