Geschreven door Miranda Moolenaar

Na onze trip naar Lafia werd het tijd voor de volgende verkenning van Nigeria. Dit keer werd het Oost Nigeria. Volgens de weinige reisverhalen en boeken die er te vinden zijn over Nigeria kwam elke keer Obudu naar voren als een van de mooiste plekken in Nigeria. Dus ja…..daar moesten we natuurlijk naartoe. Ook de Afi Drill Ranch werd genoemd en was bij ons al bekend doordat een van de Nederlandse VSO’ers die we ontmoet hebben tijdens de voorbereidende trainingen daar als vrijwilliger heeft gewerkt. Hij raadde zeker aan daar een kijkje te nemen “als we in de buurt waren”.

De reis naar Obudu was enerverend en zeker een compleet verhaal waard, daar komen we in een verhaal over “transport in Nigeria”  nog op terug.

Obudu Mountain ligt op 1700m hoogte en is heel anders dan we tot nu toe van Nigeria hebben gezien. De reis naar boven kun je maken per cable car (gondellift zoals in skigebieden) of over de weg. Deze weg is ongeveer 60 km en het kost je een uur om naar boven te komen. Na onze reis vanuit Calabar zijn we met de auto naar boven gegaan aangezien de cable car al dicht was.

Op de berg liggen naast het natuurpark 7 kleine dorpjes, er is een school, medical center en het exclusieve Obudu Mountain Resort. Aangezien een kamer hier ongeveer 300 euro kost en wij maar arme vrijwilligers zijn hebben we overnacht in Abebes Lodge in een van de dorpjes. Prima kamer, wc en koude douche en vriendelijke gastvrije Nigerianen die je alles willen laten zien en over hun omgeving willen vertellen.

Samen met 3 anderen (Joe VSO uit Ierland, Leanne en Alan, koppel uit Zuid Afrika, geen VSO maar Leanne is studente en doet onderzoek in Nigeria, zij is huisgenoot van Sarah) hebben we 3 nachten in de lodge geslapen. De eerst dag hebben we met Sylvester, onze lokale gids de nabije omgeving verkend. We zijn naar de canopy walk (touwbrug door het regenwoud) en een kleine waterval geweest. Verder hebben we genoten van de omgeving en de immense bergen om ons heen. Aan het eind van de middag zijn we met de cable car naar beneden gegaan en konden we genieten van nog meer uitzicht. Onderaan de cable car is een waterpark met glijbanen en duikplanken. Hier hebben we heerlijk gezwommen.

Aan het einde van de dag arriveerden de andere 6 VSO’ers vanuit Calabar (Stacey en Sarah uit Engeland, McKinley en David uit Canada, Candace uit Amerika en Robbert uit Kenia). Zij kwamen een dag later naar Obudu. 's Avonds met elkaar gegeten, uiteraard rijst met beef, gemaakt door de gastvrouw.

De tweede dag hebben we met de hele groep een hiking tocht van 8 uur gedaan. Dit was echt een ongelooflijke ervaring! We begonnen om 07.45 uur vanaf de lodge en daalden eerst honderden meters af naar een vallei met de eerste waterval. Hier konden we een korte duik nemen en ook al was het erg fris, deze kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. Vervolgens de vallei weer uit en klimmen, klimmen, klimmen naar een van de toppen van de berg. Helaas lag achter elke top weer een hogere top waardoor we maar bleven klimmen en klimmen. Het uitzicht was elke keer weer een beloning. Bij de tweede waterval hebben we geluncht, hier konden we helaas niet zwemmen maar het was wel erg mooi. De terugweg was voor sommigen wat zwaarder waardoor het wat rustiger aan ging. Hopelijk kunnen we binnenkort wat filmpjes op You Tube zetten zodat jullie ook mee kunnen genieten!

Na deze lange wandeltocht hebben we onszelf verwend met een heerlijk ouderjaarsavond diner in het restaurant. Was een gezellige afsluiting van 2012. Op het terras werd een groot vuur aangestoken en er werd muziek gedraaid. Stefan heeft een mini vriendje gemaakt met een van de kinderen en om 12 uur was het Nigeriaans Oud en Nieuw, muziek en 3 vuurpijlen!! Iedereen wenste elkaar een goed nieuwjaar en na 10 minuten was iedereen verdwenen. Dat was wel een bijzondere ervaring. Wij hebben met elkaar nog wat gedronken en een beetje gedanst en zijn toen terug naar de lodge gegaan.

De volgende dag vertrokken we met 8 naar Afi (McKinley, David en Candace gingen direct terug naar Abuja). We hebben eerst 2 uur met de auto gereden en daarna begon het echte regenwoud. We moesten 45 min op een motor door het regenwoud, de weg was hier zo ruw dat een auto er niet overheen kan!! Wat een geweldige ervaring! Zo mooi, zo groot, zo groen en zooo stoffig!! In de Drill Ranch aangekomen heeft Chris (vrijwilliger uit Seattle) ons een korte rondleiding over het terrein gegeven. Er waren nog weinig apen te zien, maar dat zal allemaal veranderen volgens Chris.

De hutten waarin we verbleven waren echt geweldig, we sliepen letterlijk tussen de bomen van het regenwoud, alleen gescheiden door een muskietennet. ’s Ochtends werden we gewekt door het geschreeuw van de apen. Na een simpel ontbijtje hebben de verzorgers ons meegenomen voor het voeren van de drill monkeys en de chimpansees. Geweldig om het gedrag van die beesten te bekijken en te zien hoeveel menselijke gedragingen ze hebben. En Chris had zeker gelijk, het waren er ontzettend veel! Doel van de ranch is om de apen op te vangen en te trainen om terug in de natuur te gaan. Hiervoor hebben ze verschillende groepen en proberen ze ze steeds meer te trainen om hun eigen voedsel te vinden. De chimpansees worden opgevangen en bevrijd nadat mensen ze als huisdier hebben gehouden. Deze leven niet in het wild in Nigeria en zullen dus in de ranch blijven.

Na het voeren hebben we een wandeling door het regenwoud gemaakt. In juli is er een landverschuiving geweest die heel wat verwoesting heeft aangebracht in het regenwoud en een gedeelte van de ranch. De canopy walk van 400 meter is gedeeltelijk verwoest en niet meer begaanbaar. Erg jammer want het uitzicht op de ranch moet geweldig zijn. De vrijwilligers van de ranch zijn druk bezig alles te herstellen wat verwoest is. Dit kost veel tijd en geld. Door meer naamsbekendheid aan het project te geven hopen ze op meer bezoekers en zo op meer inkomen. Helaas zijn veel Nigerianen (die met geld) niet voldoende geïnteresseerd in het welzijn van de apen.

De volgende dag begon onze terugreis alweer. Met de motor terug door het regenwoud naar de weg. Daar met een taxi naar de dichtstbijzijnde stad en daar met een taxi naar Calabar, een nachtje bij Sarah geslapen en daarna met een kleine touringcar bus naar Lagos. Nachtje bij Joe geslapen en vervolgens met de auto terug naar Ilorin!! Heerlijk om weer thuis te zijn en te slapen in een echt bed.

Het was een trip om nooit te vergeten, wat een indrukwekkende natuur hebben we gezien. Alles was zo groot, zo overweldigend!! En alhoewel het reizen soms lang was en de wegen echt vreselijk zijn, had ik dit nooit willen missen en ben ik blij dat we het hebben gedaan!!

Nieuwsgierig naar de rest van de foto’s? Kijk dan op onze fotopagina!!