Geschreven door Miranda Moolenaar

Zoals ik in het vorige stukje over ons werk al heb uitgelegd zijn we druk bezig met het geven van trainingen aan de SSIT en het afleggen van schoolbezoeken. Vooral tijdens deze schoolbezoeken kunnen we samen met de SSIT veel bereiken. DE SSIT geeft daar naar aanleiding van de training een demonstratie aan de leerkrachten.

Natuurlijk is dit in verhouding tot de hoeveelheid schoolgaande kinderen in Kwara State nog steeds veel minder dan we zouden willen en willen we graag zoveel mogelijk kinderen een betere onderwijstoekomst geven, maar na 5 maanden Kwara State hebben wij onze doelstellingen drastisch bijgesteld. We bekijken nu per bezoek en training wie we willen en kunnen bereiken en richten daar onze aandacht op. Hierdoor zien we ook de vooruitgangen een stuk beter en duidelijker!

Vooral het trainen en opleiden van de SSIT geeft steeds meer voldoening, nu we er langer zijn zien we een aantal collega’s met sprongen vooruitgaan tijdens hun demonstraties in de scholen.

Vooral de supportgesprekken die we met ze hebben tijdens en na de schoolbezoeken zijn erg interessant en leuk!! Veel SSIT''s zijn erg blij met onze input en vragen ook regelmatig naar onze mening of feedback!! Superfijn om op die manier gewaardeerd te worden in je werk!! Elke dag wordt er wel een keer door iemand “Dank je wel voor al je harde werk en goede inbreng” gezegd!! Daar kunnen we in Nederland nog wel iets van leren denk ik!!!!

In dit artikel wil ik proberen zoveel mogelijk foto’s te plaatsen van onze trainingen en bezoeken aan scholen met daarbij een korte uitleg over onze inbreng in het geheel. De rest van de foto’s zal op de fotopagina staan.

De trainingscyclus die we op dit moment verzorgen bestaat uit 4 verschillende onderwerpen. Elke maand behandelen we 1 onderwerp. Wij trainen in week 1 de SSIT, in week 2 gaan alle SSIT's naar hun provincie en trainen zij de schoolbegeleiders. In week 3 en 4 gaan de schoolbegeleiders naar de scholen (elke schoolbegeleider heeft de verantwoording over 5 scholen) en ondersteunen en trainen daar de leerkrachten.

De eerste twee onderwerpen zijn:

      1.   Het gebruik van leermiddelen en het maken van deze leermiddelen met kosteloos materiaal.

2.   Classroom management (werken in groepjes, duo's en individueel).

De onderwerpen die in april en juni nog volgen zijn toetsen van leerdoelen en relatie tussen leerkracht en leerling.

Hier zie je ons in actie tijdens het trainen van de SSIT in het kantoor in Ilorin.

           

Hier zie je een aantal foto’s waar de SSIT een demonstratie geeft in de klas.

       

Dit zijn een aantal foto’s van kinderen aan het werk in de klassen.