Geschreven door Miranda Moolenaar

Na 5 maanden begint het erop te lijken dat we een nieuwe baan hebben en vooral de rol die wij op ons kunnen nemen is steeds duidelijker. De afgelopen periode hebben we de kans gekregen om verschillende trainingen, gegeven door de SSIT, te bezoeken en observaties te doen op scholen en zo een wezenlijke verbetering kunnen aanbrengen in de scholen.

Vooral het bezoeken van de scholen heeft een grote impact op de leerkrachten. Het kunnen spreken met de leerkrachten en ze suggesties en tips geven om hun leerkrachtvaardigheden te verbeteren is een van de meest waardevolle dingen tot nu toe. We zijn erg blij met onze werkplek bij ESSPIN aangezien zij meer mogelijkheid hebben op financieel gebied om ons naar scholen te laten gaan. Dit is op het moment voor SUBEB helaas niet mogelijk waardoor de verbetering van het onderwijs nu bijna stil ligt. De trainingen die gegeven worden zijn gefinancierd door ESSPIN. Wat een leuke bijkomstigheid is, is dat we hierdoor ook de staat steeds beter leren kennen, we gaan naar de verschillende LGEA's en zien daar ook de verschillen die er zijn tussen de verschillende gebieden. Een van de meest zorgwekkende dingen die ik heb gezien is het plaatsen van de leerkrachten in een gebied waar ze de taal niet van spreken. In Nigeria worden bijna 300 verschillende talen gesproken. Leerkrachten worden hier door de staat in een school geplaatst. Helaas spreken de kinderen in groep 3 t/m 5 nog niet voldoende Engels om er ook les in te kunnen krijgen. Veel leerkrachten die geplaatst worden in de rural gebieden spreken die lokale taal niet waardoor er weinig tot geen begrijpelijke gesprekken zijn tussen die leerlingen en de leerkracht. Je kunt je wel voorstellen hoeveel van de lesstof er bij deze kinderen blijft hangen.......... Hier ligt dus ook zeker nog een uitdaging tot verbetering.

Tijdens de trainingen en schoolbezoeken konden wij eindelijk doen waar we voor zijn gekomen; leerkrachten bewust maken van hun gedrag en dat helpen verbeteren waardoor de kinderen in de scholen beter onderwijs en dus een betere toekomst kunnen krijgen. Door kleine tips te geven aan de leerkrachten zoals:

  • Als je die kinderen eens bij elkaar zet, kunnen ze beter samenwerken
  • Misschien kun je de voorbereidingen doen voordat de les begint, zodat de kinderen niet hoeven te wachten
  • Dit materiaal is ook geschikt om de kleuren te leren
  • Laat de jonge kinderen eens bouwen met de blokken in plaats van ze alleen te tellen
  • Deze tekeningen van de kinderen kun je ook ophangen aan de muur, waardoor hun zelfvertrouwen enorm zal groeien.

Tijdens de trainingen was het erg leuk om de mensen van de SSIT te helpen met voorbereiden van de trainingen en suggesties te geven over de manier waarop ze dat het beste kunnen doen. Een hele leuke bijkomstigheid was dat de suggesties die we doen ook daadwerkelijk terugkomen in de trainingen die gegeven worden. 

De komende periode gaan we samen met een paar SSITs werken aan een "school enrichement program" voor de verschillende staten waar ESSPIN in werkt. We zullen dan meer gaan werken aan de algemene leerkrachtvaardigheden en het verbeteren van de schoolomgeving. De laatste 2 jaar hebben de leerkrachten veel training ontvangen op inhoud. Ze zijn getraind in het geven van lees- en rekenonderwijs. Helaas zijn de basisvaardigheden een beetje achtergebleven en om de lessen goed te kunnen uitvoeren en er zeker van te zijn dat de kinderen vooruitgang boeken in hun ontwikkeling is er nu training op andere vlakken nodig. Voor ons een superinteressante kans natuurlijk omdat dit precies is waar wij in Nederland zoveel mee bezig zijn geweest. Stefan zal gaan werken een de relatie tussen de leerlingen en de leerkracht en Miranda zal zich bezig houden met de rijke leeromgeving in de klas. 
We zullen hiervoor trainingen gaan schrijven, trainingen geven en ook ondersteuning in de scholen gaan geven. Erg interessant om dit in alle staten te kunnen gaan doen.

De toekomst ziet er voor ons op werkgebied dus ook steeds interessanter uit. Hopelijk kunnen we jullie snel wat foto's laten zien van het werk dat we doen.