Geschreven door Miranda Moolenaar

Inmiddels zijn we een week of 6 op weg en begint de inhoud van ons werk steeds wat duidelijker te worden. We houden ons op dit moment voornamelijk bezig met het ondersteunen van de SSIT. Dit is het State School Improvement Team in Kwara State. Nadat in 2009 een test was afgenomen onder alle leerkrachten in de staat bleek dat bijna 85% van de leerkrachten in Kwara State niet het niveau beheerst van wat ze aan een 11 jarige leerling willen aanbieden. Hieruit is het SSIT ontstaan met als opdracht bij te dragen aan de verbetering van het onderwijs in Kwara State door enerzijds het ontwikkelen van les plannen op reken en lees gebied als houvast voor de leerkrachten en anderzijds het geven van trainingen om zo de leerkracht vaardigheden te verbeteren. Dit wordt gedaan door middel van het geven van workshops en trainingen. 

Kwara State bestaat uit 16 LGA's (provincies) waarin 1465 openbare scholen zijn. Elk SSIT lid is verantwoordelijk voor 1 LGA, grote LGA's worden door 2 SSIT leden begeleid. Aangezien elke LGA ongeveer 80 scholen heeft is het onmogelijk voor een SSIT lid om deze allemaal te begeleiden. Hiervoor zijn SSO (school support officers) aangesteld. Zij begeleiden elk 5 scholen. De SSIT leden trainen en begeleiden dus deze SSO mensen zodat zij daadwerkelijk op hun scholen kunnen begeleiden naar beter onderwijs. De SSIT leden bezoeken ook scholen, alleen niet allemaal. Ze gaan meestal op bezoek bij elke SSO, dat zijn dus 20 scholen per jaar. Het is dus een groot web aan mensen die allemaal proberen het onderwijs in Kwara State te verbeteren. 

Helaas zit de voorgang van het onderwijs in Kwara State in zeer moeilijk vaarwater op het moment. Er zijn vooral op politiek gebied veel hobbels die moeilijk te nemen zijn. Het voornaamste probleem is het niet vrijgeven van het geld door de SUBEB. Deze instantie is in elke staat belast met het openbare primaire onderwijs. Elke staat heeft hiervoor echter zijn eigen manier van werken en zoals gezegd, dit is voornamelijk politiek afhankelijk. 2 jaar geleden zat er een sterkte voorzitter bij SUBEB die ervoor heeft gezorgd dat er aandacht kwam voor de uitdagingen binnen het onderwijs. Helaas is hij (omdat hij zo goed werk deed) overgeplaatst naar een ander functie. De nieuwe management laag van SUBEB in Kwara State heeft echt geen kaas gegeten van onderwijs en weet dus helemaal niet waar ze zich mee bezig zouden moeten houden. Vanaf januari 2012 is er geen geld vrijgegeven voor het begeleiden van de scholen waardoor de SSIT leden niet op training / workshops etc geweest zijn. Ze hebben dus ook geen scholen kunnen bezoeken om te zien hoe het er nu voor staat.

Onze rol ligt op dit moment bij het begeleiden van het schrijven van de les plannen door de SSIT leden. Dit is voornamelijk op inhoud en op computer vaardigheden (de meeste schrijven het liefst alles op en willen niks uittypen op de computer). Daarnaast proberen we wat structuur aan te brengen in de organisatie van de SSIT. Zo zijn er meerdere vergaderingen in de week waarvan soms wel en soms geen notulen worden gemaakt. Verder hebben ze mappen vol documenten waarvan niemand weet wat het nu eigenlijk is en waar ze het kunnen terugvinden. Daar ligt dus een uitdaging.

Naast ons werk met de SSIT werken we ook nog met ESSPIN aan de verbetering van het contact tussen ESSPIN en SUBEB. Voornamelijk het enthousiasmeren van deze mensen is een uitdaging. Graag willen we als ESSPIN zorgen dat ze bij SUBEB gaan inzien hoe belangrijk het is om geld vrij te geven voor de verbetering van het onderwijs in Kwara State. Dit ligt echter heel gevoelig en wij treden hierbij dan ook niet op de voorgrond. In dit stadium wachten wij rustig af wat er gaat gebeuren en wat er van ons wordt verwacht. Het is voor ons echter ook van groot belang dat er geld vrij komt om de trainingen en schoolbezoeken te kunnen doen, daar ligt namelijk ons specialisme, niet bij kantoor werk........ Gelukkig is onze baas Emma van ESSPIN erg meegaand en ze geeft ons dan ook alle ruimte om scholen te bezoeken en op onze manier aan support in de scholen te werken!!

Al met al dus heel wat anders dan wat we gewend waren in onze klassen in Nederland. Toch is het interessant om te zien hoe het er hier allemaal aan toegaat, en ik weet zeker dat we een balans gaan vinden tussen het bezoeken van scholen en dus bezig zijn met het lesgeven en het uitzetten van het beleid wat zal zorgen voor duurzame ontwikkeling van het Nigeriaanse onderwijs.